TimTim

سایت خبر خوان

7 قدم برای راه‌‌اندازی کسب و کار موفق در ایران

جمعه 28 دی 97 | 22:37 - virgool.io - 25
در گذشته بسیاری از ما به دنبال یک کار کارمندی با حقوق ثابت بودیم اما...

در گذشته بسیاری از ما به دنبال یک کار کارمندی با حقوق ثابت بودیم اما رویای جامعه کار امروزی فرق کرده است. تب راه اندازی کسب و کار موفق برای دستیابی به استقلال مالی، گپ رایج در هر قشری است. تاثیر محدودتر مزایا کار ثابت در جامعه مدرن امروز، کاهش اهمیت امنیت شغلی و شرایط مناسب‌تر برای راه‌اندازی کسب و کار موفق و پرسود، همه را به فکر شروع یک تجارت مستقل انداخته حتی اگر به قیمت انصراف از کار کارمندی روزانه تمام شود.

نکات راه اندازی کسب و کار موفق با کم‌ترین شانس شکست در ایران

کارآفرینی و رئیس خود بودن اکنون رویای هر شاغل یا بیکار است اما آیا به راحتی می‌توان یک کسب و کار موفق و جدید راه‌ اندازی کرد؟ با توجه به رقابت بالا و تخصصی شدن زمینه‌ها، اکنون به سادگی نمی‌توان در یک عرصه به موفقیت رسید. شروع یک کسب و کار جدید نیاز به شناخت کافی، انتخاب درست، مصمم بودن، تحقیق، برنامه‌ریزی، مدیریت صحیح و توجه به قوانین و تغییرات بازار دارد. برای راه‌اندازی کسب و کار موفق و پرسود، ۷ قدم ضروری وجود دارد تا با اطمینان بیشتر و شانس شکست کم‌تر به استقلال مالی، کمک به دیگران و محقق کردن رویاهای خود برسید.

۱. مطمئن شوید که راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی، رویا واقعی شما است

اگر به موفقیت کارآفرینان نخبه فکر می‌کنید، به تازگی شغل خود را از دست داده‌اید یا در فضای کاری نامناسب حضور دارید؛ این‌ها دلایل محکمی برای وارد شدن به دنیای کارآفرینی نیست. توجه داشته باشید که به‌دست آوردن درآمد پایدار از راه اندازی کسب و کار از مشغول شدن به یک کار سخت‌تر است و اگر به دنبال عایدی زود هنگام هستید، بهتر است به دنبال یک کار معمولی باشید. البته با توجه شرایط هر شخص ممکن است این نکته صحیح یا نادرست باشد اما در هر حال شروع یک تجارت نیازمند هزینه کردن چه از نظر مالی و چه از نظر وقت است و در شرایط اضطرار، شروع کسب و کار چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

تمام ایده‌ها جذاب هستند. نمای بیرونی یک محصول لذت‌بخش است اما مسئولیت‌ها و مشقت‌های ساخت آنچه درون آن وجود دارد، نباید فراموش شود. زمان، هزینه، نیروی کاری، شرایط محیطی، استعداد و دانش مواردی هستند که همگی برای رشد کسب و کار نیاز هستند و اگر توانایی قربانی کردن برخی از این موارد را ندارید، بهتر است باری دیگر تصمیم شروع کسب و کار خود را بازنگری کنید. حتی با وجود منابع کافی، نبود اشتیاق در پرداختن به موضوع کسب و کار و تنها توجه به کسب درآمد از آن، مانع بروز خلاقیت برای رشد و ایجاد برتری نسبت به رقبا می‌شود.

۲. انتخاب زمینه تجارت که می‌خواهید در آن فعالیت کنید

قصد ارائه خدمات یا تولید یک محصول را دارید؟ می‌خواهید به طور مستقل یا با اشتراک دیگران فعالیت کنید؟ قصد راه اندازی کسب و کار با خرید محیط فیزیکی، اجاره آن یا شروع به صورت آنلاین را دارید؟ انواع گوناگون کسب و کار و تجارت وجود دارد و هرکدام از این موارد شرایط و تمهیدات مختص به خود را داراست. زمینه و موضوع کسب و کار در انتخاب نوع آن باید در نظر گرفته شود. ممکن است برای یک گروه شروع با اجاره یک دفتر مناسب باشد اما گروه دیگر با توجه به ماهیت کار خود، تجربه آنلاین، برای آن‌ها مناسب‌تر باشد. گاهی ارائه خدمات برای برخی سودآور و برخی تولید محصول، بازده بهتری دارد. ارائه خدمات کم‌هزینه است اما شما را محدود نگه می‌دارد چرا که تنها ۲۴ ساعت در روز وقت دارید و تنها بخش محدودی از آن را می‌توانید در اختیار مشتری قرار دهید. تولید محصول از طرف دیگر هزینه بیشتری را می‌طلبد اما محدودیت زمانی کم‌تری دارد.

۳. روی ایده خود تحقیق کنید

توجه داشته باشید که راه اندازی کسب و کار یک مسابقه نیست. عجله کردن در کارآفرینی برخلاف تصور نه تنها موجب پیش‌روی نمی‌شود که پس‌رفت را به دنبال خواهد داشت. در زمانی اول بودن به موفقیت و سودآوری کمک می‌کرد اما در عصری که مخاطب توجه بیشتری به کیفیت محصولات و خدمات می‌دهد، این ویژگی به خصوص برای کسب و کارهای کوچک چندان موثر نیست. تلاش برای اول شدن بدون حفظ کیفیت و خلاقیت، تنها موجب هدر رفتن منابع می‌شود و رقبا با یادگیری از خطاهای شما در آخر، نمونه موفق‌تری را عرضه می‌کنند.

بهتر است پیش از ورود به دنیای کارآفرینی، به خوبی ایده خود را ارزیابی کنید. تحقیق در مورد ایده و یافتن نقاط قوت و ضعف آن، حجم قابل توجهی از خطاها و هزینه‌های احتمالی در آینده را کاهش می‌دهد. در تحقیق خود به بررسی رقبا حاضر در این زمینه، سطح رقابت و اشباع بازار بپردازید. آیا محصول شما یک مشکل واقعی از جامعه را برطرف می‌کند؟ اگر مردم خدمات و محصول شما را نخواهند، آیا نمونه جایگزین در بازار وجود دارد؟ آیا این یک ایده با دوام است و می‌تواند برای مدت‌ها خود را در بازار حفظ کند؟ با پاسخ به این سوال‌های دید بهتری به ادامه مسیر خواهید داشت و نکات ضعف ایده شما به طور قابل توجهی کاهش یافته یافته است.

۴. نوشتن یک برنامه پیشرفت کسب و کار

همانطور که برای ورود به یک محیط ناشناخته به نقشه راه یا راهنما نیاز دارید، وارد شدن به دنیای کارآفرینی نیز نیازمند ترسیم یک برنامه پیشرفت است. صدها منبع آموزشی و راهنما برای نوشتن یک برنامه و نقشه راه کسب و کار وجود دارد که به خوبی می‌توانید از آن‌ها برای نوشتن یک نقشه کارآمد، الهام بگیرید. اگر تا کنون برنامه پیشرفت کسب و کار خود را توسعه نداده‌اید‌، این یعنی این که به خوبی در مورد ایده خود فکر نکرده‌اید و تصور کاملی از چالش‌های پیش‌ روی خود ندارید.

نوشتن نقشه راه یک تجارت حتی برای کسب و کارهای یک نفره، فرد را وادار به پاسخگویی به سوال‌هایی می‌کند که کلید رشد مداوم تجارت وی در طول زمان است. شناخت نداشتن از چالش‌ها و نداشتن یک برنامه موجب سردرگمی در مسیر پیشرفت می‌شود. قرار نیست از یک محقق یا آنالیزگر کمک بگیرید، تنها به سوال‌های ساده زیر پاسخ دهید.

  • هدف راه اندازی کسب و کار من چیست؟
  • مخاطب هدف من چه افرادی هستند؟
  • محصول یا خدمت من چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
  • رقیب‌های من چه کسانی هستند و برتری محصول/خدمت بنده نسبت به آن‌ها چیست؟
  • چه قیمت، کدام بازار و چه جایگاهی به موفقیت خدمت یا محصول من کمک می‌کند؟
  • پیش‌بینی مالی برای کسب و کار من در طی ۳ تا ۵ سال آینده چگونه است؟

۵. انتخاب یک ساختار تجارت

نوع ساختار تجارت بر تعهدات و هزینه‌های آن تاثیر می‌گذارد. انتخاب یک ساختار غیر ضروری و بزرگ، می‌تواند هزینه‌های متعددی را به همراه داشته باشد. پیش از شروع کسب و کار خود، به نوع تجارت فکر کنید. هر نوع ساختار برنامه مالیاتی متفاوتی دارد و این موضوعی نیست که به آینده بسپارید. شرکت‌های انفرادی، اشتراکی یا «مسئولیت محدود»، هر یک تمهیدات متفاوتی می‌طلبند پس بهتر است ابتدا به مزایا و معایب ساختارهای قابل انتخاب توجه و موردی را گزینش کنید که با کم‌ترین هزینه، بیشترین بهره‌وری و اعتبار را به شما ببخشد.

به قوانین مالیاتی و قانونی هر یک از این ساختارها توجه کنید. ممکن است یک ساختار کوچک مانع رشد کسب و کار شما شود یا به طور عکس، یک ساختار بزرگ اما بی‌فایده، هزینه‌های توسعه و مالیات بالایی را متحمل کند.

۶. سازماندهی گروه حاضر در کسب و کار

با رشد کسب و کار و افزایش تعداد کارمندان، علاوه بر نیروی کاری مستقیم، به افراد مشاور، ناظر و راهنما برای پیش‌روی بدون مشکل نیاز خواهید داشت. وکیل، حسابدار مالیاتی، مسئول بیمه و دیگر موارد نظارتی را فراموش نکنید. با توجه به هزینه‌های بالا استخدام این افراد، استفاده از دستیار مجازی و از راه‌ دور می‌تواند برای مدتی به صرفه‌جویی در منابع مالی کمک کند.

۷. توجه به اقدامات قانونی و حقوقی

همان طور که می‌بینید، به مرور، توجه عمومی به شما بیشتر شده و با حضور اجتماعی، مسئولیت‌های قانونی و حقوقی نیز اهمیت پیدا می‌کنند. توجه به قوانین تنها محدود به خروج از عرف قانون نیست، بلکه برای آشنایی با چارچوب‌های اجتماعی و حضور در جامعه باید با قوانین آشنا شده و اقدامات حقوقی موردنیاز از جمله موارد زیر را در دست اقدام قرار دهید.

  • تهیه، تکمیل و ارسال فرم پروانه‌های اجازه فعالیت از سوی نهادهای مرتبط کشوری و استانی که برای آشنایی با موارد موردنیاز، باید با مسئولان نهاد مربوط تماس بگیرید.
  • حفاظت از مالکیت معنوی و حقوقی ایده و کسب و کار را در نظر داشته باشید. ممکن است ثبت اثر و نام تجاری هزینه‌بر باشد اما با توجه به شایع بودن کپی‌برداری و سرقت از محصول‌های یک تجارت، ثبت حق امتیاز آن، هزینه کم‌تری نسبت به پیگیری حقوقی پس از سرقت حق مالکیت یک اثر خواهد داشت. بهتر است نام تجاری خود را در فضای آنلاین نیز تثبیت نمایید. بدین منظور نسبت به خریداری نام دامنه مناسب با نام کسب و کار و با یکی از پسوندهای معروف (مانند .com، .net، .org یا حداقل .biz) را در دست اقدام قرار دهید.
  • زنان و اقلیت‌های آسیب‌پذیر در کسب و کار بهتر است به بررسی خدمات حکومتی در پشتیبانی از قشر خود بپردازند. برخی از دولت‌ها و نهادها، برنامه‌های پشتیبان کننده مفیدی را برای اقلیت‌ها در نظر گرفته‌اند.
  • قبل از شروع فعالیت برای یک بیمه تجاری مناسب، هزینه کنید.

پس از قدم هفتم راه اندازی کسب و کار موفق چه باید کرد؟

صرف نظر از نوع کسب و کار، از فروش محصولات فیزیکی تا ارائه خدمات، همکاری، طراحی محصولات دیجیتال یا راه‌اندازی یک استارت آپ، همگی مزایا و چالش‌های خاص خود را دارند.

در شروع و راه اندازی کسب و کار موفق در کنار داشتن اشتیاق و مصمم بودن، باید انتظاراتی را در نظر گرفت که با توجه به شرایط و فرصت‌ها، منطقی و قابل دست‌یابی باشند. اهداف نادرست یا غیر منطقی هستند یا دست‌یابی به آن‌ها موجب از دست رفتن موارد مهم‌تر در زندگی می‌شود.

نکات بررسی شده در این مقاله مواردی محدود به زمان راه اندازی کسب و کار شما نیستند و باید به طور مداوم در نظر گرفته شوند. تحقیق و بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها برای غا‌فل‌گیر نشدن در میانه راه، اهمیت دارد. همواره با تغییرات قانونی و وضعیت حقوقی شرکت خود آشنا باشید تا قانون بتواند به خوبی از فعالیت‌های شما حمایت کند.

در نهایت توجه داشته باشید که کسب و کارها حتی در حین پیشرفت، منبع سودآور ۱۰۰ قابل اطمینان نیستند پس با عجله، از منبع درآمد اصلی خود مانند کارمندی با حقوق ماهانه، خارج نشوید.

7 قدم برای راه‌‌اندازی کسب و کار موفق در ایران