TimTim

سایت خبر خوان

خودپرستاری برای حفظ سلامتی روانی در این بلبشو!

دوشنبه 25 شهریور 98 | 09:30 - virgool.io - 2
یه چیزایی نوشتم از زبان محمدامین خانی بدون مستندات و ادله علمی که درست...
محمدامین خانی درباره سلامتی روانی و خودپرستاری مینویسد!
محمدامین خانی درباره سلامتی روانی و خودپرستاری مینویسد!

پیشگفتار

سلام بچه ها, اگر میخواید فحش بدید, نصیحتم کنید, هر لحنی که میخواید کامنت بذارید اما من تا متنی که دلم میخوادو اینجا ننویسم دلم آروم نمیگیره, حتی اگر از لحاظ علمی سند نداشته باشه! السلام علیکم و رحمه ا… و برکاته!

انچه در این متن میخوانید

نوشتن، گریه کردن، خوابیدن ،رژیم غذایی ،حمام کردن و کند کردن ریتم زندگی از جمله راه هایی هستند که بعقیده جناب آقای دکتر محمدامین (الکی مثلا من دکترم!) میتوانند سلامتی روانی را بهبود ببخشند.

گریه کردن

گریه کردن در تنهایی از جمله اولین راه هایی است که از چند سال پیش به ذهنم رسیده است. راه حل خوبی برای شرح احساساتی است که در حال ناملایمی و احساس ضعف به ما دست میدهد. بیرون ریختن احساسات واقعی که به ما دست میدهد باعث حفظ سلامتی روانی میشود. شاید یکی از دلایل اصلی بیماری، جلوگیری از بروز احساسات است. اگر هم به تاخیر می اندازیم تا 24 ساعت بعد هر فرصتی که پیدا کردیم در تنهایی بروز بدهیم تا تخلیه شویم.

نوشتن

نوشتن هر انچه سرعت پردازش اطلاعات در ذهن را کند کرده است. این روش درست است و در کتاب های روانشناسی به ان اشاره شده. خودم نیز تجربه کردم و به نتیجه رسیدم. گاهی باید متن را پس از نوشتن از بین برد مثلا وقتی اعصابمون خورد بوده نوشتیم. نباید دوباره بخونیمش که دوباره اعصاب بریزه بهم!

گرفتن فیلم مصاحبه از خودم

یک فیلم مصاحبه از خود میتواند حال را خوب کند. وقتی فیلممو میبینم حواسم به کلی پرت میشه! در گذشته که دوربین اختراع نشده بوده احتمالا با آینه صحبت میکردن. شایدم با چاه یا جایی که صدا اکو دار برگرده و خودشون صداشونو دوباره بشنون و لذت ببرن!

ضبط صدا

این روش برای تبدیل شدن به دو نفر است. یکی بیمار در حال شرح مسله و دیگری پزشک در حال گوش دادن. ضبط کردن صدا نه فقط برای ناملایمات بلکه برای زمانیکه میدانیم کاری خوب است اما تنبلی میکنیم میتواند راه حل خوبی باشد. درباره کاری که حال انجامش را فعلا نداریم حرف میزنیم. تخیل میکنیم که در حال انجامش هستیم و مراحل کار را توضیح میدهیم. آنگاه رغبت به انجام آن پیدا خواهیم کرد. (ارجاع به کتاب روانشناسی تنبلی)

خوابیدن

هنگام خوابالودگی (معمولا پس از ورزش در دریاچه یا بیرون رفتن برای قدم زدن حتی به مدت کم یا برگشتن به منزل خوابم میگیرد. بسیار خوابالود هستم)

غذا خوردن

هنگام ترشح اسید معده (اسید معده باعث زودرنجی، عصبی شدن و بالا رفتن میزان حساسیت میشود)

حمام رفتن

بوی بد بدن پس از دو روز حمام نکردن یا پس از ورزش میتواند هر لحظه ازاردهنده باشد.

حمام کردن و غذا خوردن,چیز های مادی هستند که روی روان (غیرمادی) تاثیر میگذارند. اینجا همان نقطه اتصال عالم مادی به غیرمادیه!

کند کردن ریتم زندگی

برای اولین بار این ایده با تصور بخش بستری بیمارستان به ذهنم رسید. قرص هایی که سرعت پردازش اطلاعات را در ذهن کاهش میدهند و ریتم فکر کردن را کند میکنند. خب چرا خودم این کارو برای خودم نکنم؟ حتما باید قرص بخورم؟

زندگی امروز ما نسبت به گذشته ریتم تندی پیدا کرده است. حالا که همیشه ریتم تندی داریم بهتر نیست برای تنوع هم که شده دقایقی ریتم کند را بخود هدیه کنیم! مثلا آرام آرام راه برویم، ارام ارام فکر کنیم، بیخیال همه چیز شویم و به خودمان حق بدهیم که مراقبه سه دقیقه ای روی یک نیمکت پارک داشته باشیم. هربار خواستیم غذا بخوریم، یک دقیقه ان را به تاخیر بیندازیم. کمی صبر را تمرین کنیم و به خودمان یاد دهیم. به ذهنمان بگوییم که ای ذهن من, ارامش! خونسردی! ریتم کند!

یادتون میاد ازین دوستای صمیمی داشتیم؟

یک همراه مهربان که نقش مشاور امروزی را در گذشته برایمان بازی میکرد. شاید یکی از نزدیکانمان یا از اعضای خانواده مان بود. شاید هم یک هموطن ایرانی! یادتان است وقتی هول میشدیم به ما با لبخند میگفت همه چیز درست میشود. یه لحظه دراز بکش! یه لیوان اب برایمان میاورد! شاید هم با شمرده شمرده بیان کردن مراحل انجام کاری که فکر میکردیم فقط هول هولکی میشه انجامش داد، به ما بصورت عملی اثبات میکرد که امکان انجام حرفه ای کار با حفظ آرامش وجود دارد. و اتفاقا حرفه ای ها قبل از شروع کار احساسات خود را تنظیم میکنند. حرفه ای ها بیشتر از آماتور ها آرامش دارند.

حالا من هم مشاور خودمم هم خود خودم!

میشه من دو نفر بشم؟ یعنی دوست خودمم بشم! بخودم بگم محمدامین! خونسردی خودتو حفظ کن! دراز بکش روی تخت! آب بخور! برو پیاده روی! برو کوهنوردی! برو دوچرخه سواری! برو کارهای مورد علاقه خودت مثل متن نوشتن برای گوگل یا تهیه گرافیک با فتوشاپ انجام بده! یا اصلا هیچکاری نمیخواد بکنی! هرکاری قرار بود انجام بدی دادی اضافه هم انجام دادی حالا دیگه وقتشه که استراحت کنی! خودم برای خودم مجوز صادر میکنم. مجوز داشتن آرامش! یه کلمه دیگه هم هست میگن "آرومت میکنه" خیلی بدم میاد مخصوصا توی این تبلیغات تلویزیونی برای دمنوش نمیدونم چی چی که رفته رو مخ هممون با صدبار تکرار کردنش! خداروشکر دیگه خبری ازش نیست!

ویرگول,سلامتی روانی,محمدامین خانی,خودپرستاری,طنز,دلنوشته,