TimTim

سایت خبر خوان

هیپ هاپ یک فرهنگ است نه تنها موسیقی...

جمعه 1 شهریور 98 | 16:41 - virgool.io - 1
لطفا ساده نگاه نکید.

خواندن 5دقیقه؛ 1شهریور 98

در ابتدا برای آن دسته از خوانندگانی که ممکن است از بیرون به این فرهنگ یا به عبارتی خرده فرهنگ شهری مدرن نگاه می کنند توضیحی کوتاه می دهم . در این باره که هیپ هاپ و فرهنگ هنر خیابانی به هیچ عنوان یک فرهنگ غربی یا وابسته به گروه های غیر فرهنگی نیست و ما امیدواریم بتوانیم این موضوع را برای مردم و مسولین معرفی کرده و راه را برای پیشرفت هر چه بیشتر این فرهنگ و هنر – که دیر یا زود ناگزیر به قبول و تقویت آن در جامعه هستیم -باز کنیم. هیپ هاپ هنر جوانان است و در اکثر موارد هنری معترض در همه جای دنیا محسوب می شود چراکه خاصیت جوانی اعتراض و روحیه منتقد است . هیپ هاپ هنر جامعه مدرن است جامعه ای که خیابان و دیوار یا به عبارتی آسفالت و آجر در آن حکم خاک و چوب را دارد . وقتی که جویبار های پهن تبدیل به جوب های تنگ و کانال های تو در توی فاضلاب می شود و آن گاه که دشت های وسیع در دست پیمانکار های شهرک ساز و برج ساز قرار می گیرد هنر نیز از دریچه دیگری به دنیا می نگرد و آن را توصیف می کند . پس ما باید بتوانیم این را بپذیریم و در راه شناخت آن تلاش کنیم و به نکات سازنده ان پی ببریم. بی شک راه شناخت هنری جدید به مراتب سخت تر است از برچسب زدن به هنرمندان نسل نو اما چه دلنشین خواهد بود اگر مسولین امر به جای انتخاب راه سهل و غلط -به دنبال راهکاری دشوار تر ولی درست و کار آمد پیش روند تا بیش از این شاهد بی حرمتی به هنر مندان جوان که تمامی عشقشان این سرزمین و آب و خاک استن باشیم. بسیار نا بجا و دلسرد کننده است که گاه و بی گاه هنر و فرهنگ جدید در داخل کشور با عناوینی زشت چون شیطان پرستی و معاندت با اجتماع خطاب می شوند و بار سنگین غم را بر دوش این جوانان هنر مند رها می کنند.

فرهنگ هیپ هاپ از چهار عنصر تشکیل شده است که هر یک بخشی از آن را پوشش می دهند و در هر یک بعد هنری خاصبی وجود داردو ناگفته نماند که در این فرهنگ نیزهمانند تمامی پدیده های اجتماعی بشر علاوه بر هنرمندان و پیشروان فرهنگی عده ای وجود دارند که جز تقلید و مصرف گرایی چیزی را دامن نمی زنندو خواننده و مخاطب خود آزاد است که بین درست و غلط یکی را انتخاب کند. نکته مهمی که از نظر من گفتنش امری مهم و ضروری است آن است که متاسفانه با برخورد های نادرست مسئولین و در برخی موارد خود مردم جامعه باعث شده است بخصی از موسیقی های تحت عنوان رپ و هیپ هاپ از بخش محتوایی و ارزشنمد خارج شود و به موزیک مصرفی تبدیل شده اند، گرچه هنوز برخی از هنرمندان هیپ هاپی اصالت خود را حفظ کرده اند ولی باید دانست که فرهنگ-هنر هیپ هاپ زمانی که از اصالت خود خارج می شوند دیگر جزو این فرهنگ یا عقاید کسانی که با این فرهنگ زندگی می کنند قرار نمی گیرند و امید وارم با حضور سایت ها و پیج هایی مثل کلاه استدیو، سلفامین و... این اتفاقات نادرست و خارج از اصالت هیپ هاپ را از این فرهنگ و افکار مردمی که به دنبال محتوا می گردند خارج کنیم.

عنصر شماره یک
دی جی : موزیک DJ (MixTapes)

دی جی ها و میکس تیپ یکی از عناصر جدا نا شدنی از فرهنگ هیپ هاپ هستن در حقیقت میشود به راحتی گقت که هیپ هاپ از ام سی (رپر) شروع نمی شه بلکه با دی جی و ضرب آهنگش شروع می شه.اون دی جی است که بیت رو کنترل می کند و حس و حال رو ایجاد می کند. وی حس و موزیک رو بنا به شرایط ایجاد می کند یا با موزیکی که انتخاب می کند جو حاکم به جمع رو عوض می کند.اگر بدونیم که هیپ هاپ در واقع ریشه در موزیک رگا داره باید این رو هم بدونیم که در رگا و در کشور جامیکا دی جی به کسی گفته می شود که رپ می کند یا شعر می گوید و با مردم از پشت میکروفون حرف می زند و همینطور موزیک رو براشون انتخاب و پخش می کند. (البته برخی هم این فرهنگ رو از جنیش سیاه پوستان آمریکایی ضد نژاد پرستی می دونن که در هر دو حالت چرایی به وجود آمدن فرهنگ هیپ هاپ و عناصر آن تغییری نمی کند) بعدها کاری که دی جی ها می کردن به دو قسمت و تخصص تقسیم شدیعنی دی جی کردن (کسی که موزیک رو اجرا می کرد) و ام سی یا رپ کردن (کسی که داستان زندگی خودش یا مردم شهرش رو با بیان واقعبیات بیان می کنه)
در زمان جنگ جهانی دوم بود که به کسانی که یه آرشیو صفحه گرامافون داشتن و یک ترن تیبل با آمپلیفایر دی جی می گفتن و دی جی های جنگ جهانی کار شون رو با سرگرم کردن سرباز ها در سالن های خیلی بزرگ شروع کردند و به نوعی در یه شب کاری رو می کردن که باید چند تا گروه موسیقی طی یک تور انجام می دادن .
اما بر گردیم به رگا وقتی این موزیک در جامایکا رشد کرد به حدی رسید که نو آوری توش لازم بود و این لزوم بود که ابزار جدید رو می طلبید یعنی : مثلا یک نفر یه قسمتی از شعر رو می خوند یا فی ابداهه موضوعی رو به شکلی آهنگین مطرح می کرد. همین بود که رفته رفته اسم رپ کردن رو به خودش گرفت این یه شمای کلی بود که نشون می ده چطورموسیقی رگا از درون خودش موسیقی رپ رو بیرون داد . اینجوری بود که این روش تو جامایکا جا افتاد و بعد اروم آروم به امریکا منتقل شد و توی محله معروف برانکس نیویورک خودش رو نشون داد.
اسم هیپ هاپ هم کاملا به حرکت هیپ و هاپ روی ترن تیبل بر می گرده یعنی : تغییر زیگزاگی دست دی جی روی دو تا ترن تیبل که باعث می شه بتونه موزیکی متنوع و با هیجان با ضرب آهنگی شکسته رو ایجاد کنه.

عنصر شمار ه دو
حرکات موزون اروبیک Break Danc
برک دنسر ها در هیپ هاپ عاشق همان ضرب اهنگ شکسته بودن .جایی که می تونستن توانایی شون رو نمایش بدنو حرکاتی رو به نمایش بگذارن که جذاب و دیدنی بود در حقیت ضرب آهنگ شکسته و نیاز به رقص شکسته داشت که خودش نیازمند مهارت و هنر بود . چیزی که امروز نه تنها هنر بلکه ورزش نیز محسوب می شه….بعضی ها هم به شوخی می گفتن برای این به این رقص ؛شکسته ؛گفته می شه که در حال رقص و به خاطر پیچیده بودن حرکات امکان داره استخون های طرف بشکنه. برک دنسر ها موقعی به رپ پیوستن که هنوز اسم رپ جا نیوفتاده بود و به رپ ام سی می گفتن البته این حرکات طرفا رقص و حرکات بی معنی نیست بریک دنس هم یرای رساندن یک منظور یا مفهوم به کار میرود.

جالب هم هست بدونید که خیلی رابطه جالبی بین کونگ فو و برک دنس وجود داشت و دارد. به طوری که خیلی حرکات چرخشی و تهاجمی این رقص ریشه در کونگ فو و هنر های رزمی داره به طوری که اوایل در شبکه های ورزش های رزمی مورد ارزیابی قرار می گرفتند از جمله این حرکت ها میشه چرخش کاتر پیلار یا آسیابی رو نام برد که به وضوح در کونگ فو هم دیده می شه اما برک دنسر ها اون رو به شکل هنر-ورزش حرکات موزون تغییر دادن و استفاده کردن.

عنصر شماره سه:
شاعر MC : ام سی (رپ کن)

ام سی ها به هنر قافیه سازی و سرودن شعر های جالب و قدرت مند مشهور هستن و اساس این هنر قافیه سازی و بداهه سرایی است و دی جی ها موزیک های مختلف رو سر هم می کردند و ام سی ها روی اون می سرودن و به قول امروزی ها رپ می کردن و همین ها بود که توسط مردم و خود اون ها ضبط می شد. پس اولین آلبوم های رپ در استودیو ضبط نمی شد بلکه توی محافل هنری و یا تفریحی و به طور زنده اجرا و ضبط می شدند. این به زمانی بر می گرده که موسیقی رپ هنوز اونقدر محبوب نشده بود که تهیه کننده ها حاضر باشن اون رو آلبوم کرده و به بازار معرفی کندن . هر چند که خیلی زود این اتفاق افتاد و هیپ هاپ وارد دنیای هنر -سرگرمی شد. (که این بزرگترین خطر رو برای هیپ هاپ به همراه داره چون رپ و هیپ هاپ برای سرگرمی به وجود نیامده و زمانی که از آن موزیک مصرفی بیرون بیاد حال روز الان هیپ هاپ فارسی رو پیدا میکنه)
به هر حال ام سی ها قدرت قافیه بندی شگفت انگیزی داشتن و شگفت انگیز تر وقتی بود که این قدرت می تونست با قدرت داستان پردازی یا روایت گری همراه بشه و موضوعی رو به شکلی زیبا و حتی شاعرانه بیان کنه و اونجا بود که هیپ هاپ تونست خودش رو به عنوان هنر مطرح کنه.

عنصر شماره چهار
Graffiti گرافیتی :نقاشی روی دیوار

گرافیتی از روز اول در مرز بین هنر و خرابگاری قرار داشت و وجود انواع افراد توی این هنر باعث می شد که هم هنرمند هایی رو به جامعه معرفی کنه و هم خرابکار هایی که دیوار ها و محیط عمومی رو کثیف می کردن . هرچندکه از نظر خودشون می خواستن آزاد باشن و هنرشون همون بود که نشون می دادن یعنی جوون هایی که فقط بلد بودن خط خطی کنن یا طرح هایی ابتدایی رو رو دیوار بکشن که برای هیچ کس زیبا و دلنشین نبود. همون چیزی که روی بوم هم اتفاق می افته : یعنی اگه دو تا بوم رو همراه رنگ به دو نفر بدید که یکی شون هنرمند باشه و دیگری نه… خوب یکی بوم سفید رو با طرح نو و زیبا رنگ کی گنه و دیگری مجموعه از خزعبلات رو به شما می ده. این همون چیزیه که روی دیوار اتفاق می افتاد و هنوز هم اتفاق می افته

اسپری برای نقاش گرافیتی مثل میکروفن می مونه برای شاعر رپ. هنر گرافیتی در مورد زیبا سازی آزادانه یک محیط اجتماعی هست و زدن حرفی گفتنی روی دیوار ها . عقیده هنرمندان گرافیتی این بود که گرافیتی می تونه به رشد ذهنی و بصری جامعه کمک کنه . همونطور که رپ می تونه این کار رو بکنه. هنر مند گرافیتی یا هنر مند شهری با رنگ ها و طرح های هنری و حساب شده اش می تونه کاری رو بکنه که یه مجله هنری از انجام اون عاجزه . یعنی بردن هنر بین مردم عامی . اما متاسفانه تعداد زیادی از جوان هایی که در گرافیتای بودن و هستن این رو نادیده می گیرن و دیوار رو مکانی بدون خرج می بینن که با جند تا اسپری هر چیزی دوست داشتن روش بکشن و اسمش رو گرافیتی بگذارن … اما هر چند دیوار و اسپری در هر دو مشترک هست اما نبیاد اسم هر دو را گرافیتی گذاشت. هر دو شبیه هستند ولی یکسان نیستند.
اما ارتباط بین گرافیتی و هیپ هاپ یک ارتباط مبتنی بر قانون این هنر ها نیست بلکه مربوط به سلیقه های گه گاه مشترک بین هنرمند های هم نسل است. برای مثال یک رپر یا دی جی امکان دارد از طرح های آزادانه نقش بسته روی دیوار لذت ببرد و ان را مورد قبول خود و گروهش بداند و از اینجاست که این ارتباط پیدا می شوددر حقیقت می شود گفت بیان آزادانه و رک و راست همان چیزی است که گرافیتی را هنری از فرهنگ هیپ هاپ می کند و گرافیتی همانقدر جسور است که هیپ هاپ می خواهد باشد و شاید به همین علت است که همه این عناصر در یک دهه سر بر آوردند و اغلب این افراد با هم دوست یا آشنا بودند به طور که در گردهمایی ها اغلب یک هنرمند گرافیتی در حال نقاشی بود و شعری که توسط ام سی (رپ کن) و دی جی اجرا می شد .و این همان مجموعه عناصری بود که فرهنگ هیپ هاپ را در پنجاه سال گذشته شکل داده است.

بر اساس مقاله عناصر فرهنگ هیپ هاپ از کلاه استدیو با اندکی تغییر و نظرات شخصی M.Q22

ویرگول,موسیقی,رپ,هیپ هاپ,فرهنگ,