TimTim

سایت خبر خوان

بی اعصاب حواس پرت؟

پنج شنبه 8 فروردین 98 | 13:37 - virgool.io - 18
دشمن دیرینه ی سلامتی، فشار عصبی، مختل کننده ی آرامش؛ اختلال تنش عصبی (...

دشمن دیرینه ی سلامتی، فشار عصبی، مختل کننده ی آرامش؛ اختلال تنش عصبی (anixteiy)

چرا این مشکل انقدر مهمه؟

اعصاب از مهم ترین بخش های بدنه. در تمام مغزتون، بند بند وجودتون پخش شده و اطلاعات رو منتقل میکنه. اگر اشتباه اطلاعات رو برسونه در کارها فلجتون میکنه و اگر کار نکنه یعنی به طور کامل فلج شدید. اما درباره ی آرامش و سلامتی چه نقشی رو داره؟

هر کسی به شخصه تجربه ی این رو داشته که آرامش میتونه در زمان تصمیم گیری ها چقدر کمک کننده باشه و وقتی که آرومید، خوب میخوابید، با آرامش غذا میخورید و دلدرد نمیشید و تمرکز بهتری دارید و هزاران تجربه شخصی دیگه.

بارها و بارها توی اینترنت سرچ کنید، چه به زبان فارسی و چه به زبان انگلیسی همیشه راه های مشابهی به شما ارائه خواهد شد.

برای حل فشار عصبی نفس عمیق بکش و ببین چقدر اون فکری که آزارت میده غیر منطقیه، خوب بخواب و ...

این جملات کمک کننده مثل اینکه از شما بخوان شاد باشی در حالی که میدونی باید شاید باشی اما موضوع اینه که چطوری؟

وقتی نمیتونی بخوابی که عصبی هستی، پس خودت میدونی باید خوب بخوابی اما نمیتونی. گاهی می میدونیم چی خوبه و دوستانمون تنها کاری که میکنن تکرار کردن حرفیه که میدونیم، شاید دلگرمی بده اما واقعا راه کاری ارائه نشده.

همین الان شماها چند بار حواستون از مطلبی که دارید میخونید پرت شده و اگر هم هنوز نه تا چند دقیقه ی بعدی خودتون متوجه میشید که تمرکزتون رو حداقل یکبار از دست دادید.

چون این طبیعته مغزه. هیچکس نمیتونه تمرکزش رو به مدت طولانی تنها بر روی یک چیز بذاره و حواس شما پرت خواهد شد. کسانی که برای برطرف کردن تنش عصبیشون دنبال راه کاری میگردن، بعضا روش های ریلکسیشن و فعالیت هایی که همین کار رو میکنه دنبا کردن. سالها روش های نیایش و یافتن آرامش نشون میده که این نکته از ابتدا مورد توجه بوده و ارزشش احساس شده.

میزان آرامش شما نه تنها مربوط به شغل و اجتماعی که در اون زندگی میکنیده بلکه به گذشته ی شما، تحرک بدنی و تغذیه ی شما هم مربوطه، روش برخورد شما با این مشکل میتونه شما رو در پله هایی نزدیکتر به آرامش یا پایین تر از بقیه افراد قرار بده.

در این مطلب تصمیم دارم که اول به مشکل فشار عصبی و از دست دادن آرامش توجه کنم، در مطلب بعدی روش هایی رو که میشه استفاده کرد قرار میدم. اول از همه باید بدونیم مشکل چیه و بعد میتونیم راه حلمون رو بهتر پیدا کنیم.

هیچ روشی به شما کمک نمیکنه که تبدیل به یک فرشته ی همیشه خونسرد بشید. اما چرا؟

وقتی که عصبی میشید، اون هم برای دلیل های مختلفی، حتی مثل یک فکر آزار دهنده، مغز سعی میکنه این عامل درد آور رو رفع کنه. نه تنها فشار روحی درد محسوب میشه بلکه خوبه به این نکته هم توجه کنید که، مادر تمام بیماری های روانی، شدت بخش بیماری های جسمی و حتی تغذیه ای شما همین تنش عصبیه.

مغز سعی میکنه که توجهتون رو از چیزی که آزارتون میده پرت کنه و تمرکز اعصابتون رو از افکار آزار دهنده به سمت دیگه ای ببره.

شما شروع میکنید به مالیدن دستاتون، صورتتون رو دست میکشید و یا خیلی سریع سرتون رو تکون میدید.

یکی از اولین نشانه های عصبی بودن در زبان بدن همین هاست. شایدم جای پا هارو به سرعت عوض میکنید.

اما این تنها اتفاقی نیست که میفته، شما به دنبال کاری میرید که بهتون حس آرامش میده. گاهی چیزی که برای آرامش دنبالش میرید میتونه مفید و یا حتی به خودی خود مخرب باشه.

یادتون میاد بار آخری که عصبی شدید چکار کردید؟ شاید سیگار رو روشن کردید، شاید گوشیتون رو برداشتید و شاید هم یه لیوان آب خوردید؟

گاهی در اون لحظه کاری که حتی روزانه هم انجام میدید و جزو عادت هاتونه و باعث آرامشتون هم هست سراغتون میاد.

اما اگه کنترلمون رو روی انتخاب چیزی که بهمون آرامش میده از دست بدیم چی؟ اگه سرکلاس درس حواسمون پرت بشه به پرده ای که توی باد حرکت میکنه و وقتی درس تموم شد بفهمیم هیچی نفهمیدیم و تمام مدت غرق در افکار آزار دهنده و گاهی هم محو تماشای نقاشیای نیمکت بودیم چطور؟

اینجاست که توانایی کنترل تمرکز و آرامش، رئیس مغز و اعصاب ماست.

خب تا همین حالا که مطلب رو خوندید چندبار حواستون پرت شد؟ مطمئن باشید تنها نفری نیستید که از اول متن تا الان ذهنش منحرف شده. اما چطور؟

این فقط تنش عصبی نیست که با خودش حواس پرتی میاره، برای رفع خستگی هم هر چند دقیقه یکبار این اتفاق میفته. تمرکز طولانی مدت روی یک چیز غیر ممکنه چون فوق العاده خسته کنندست.

شاید بارها حواستون پرت بشه، مهم اینه که بتونید تمرکزتون رو زمانی که تصمیم میگیرید برگردونید.

شاید اعصابتون خورد بشه، تغییر روش تفکر میتونه کمک کننده باشه. ممکنه چیزهایی باشه که همچنان آزارتون میده و زندگی رو براتون سخت میکنه. تنها راه اینه که روشی برای درمان رنجتون پیدا کنید.

افراد عصبی تر بیشتر از بقیه مریض میشن و زندگی سخت تری رو هم دارن. وقتی که بدن سعی میکنه با بیماری مقابله کنه با هرمون های بیجا مواجه میشه، آنزیم هایی رو میبینه که بیش از حد به وجود اومده، از طرف تمام اعصاب بدن مورد حمله قرار گرفته و اونوقته که در برابر مریضی ها ضعیفت خواهد بود.

اگر اعصابتون رو کنترل کنید، کمتر کنترل حواستون رو از دست میدید و اگر کنترل حواستون رو بیشتر کنید کمتر به دنبال اعتیاد میرید و در یادگیری قوی تر خواهید بود.

برای همینه که تنش عصبی همیشه از بزرگترین درد های آدمی بوده. برای داشتن سلامتی و موفقیت های بیشتر به کنترل بهتر خودتون نیاز دارید.

حالا که مشکل رو میدونیم برای کمک کردن به خودمون باید دنبال راه حل باشیم.



بیماری روان, روانشناسی,اجتماعی,سلامت روان,آرامش,بیماری,