سایت خبر خوان تیم تیم

چه کار کنیم تا کودکمان راحت تر بخوابد؟

چه کار کنیم تا کودکمان راحت تر بخوابد؟

11/3/2018 11:22:11 PM| niniSite.com | 6
چه کار کنیم تا کودکمان راحت تر بخوابد؟

چه کار کنیم تا کودکمان راحت تر بخوابد؟

1 روز پیش بازدید290

کودکان پیش‌بستانی، نسبت به کوچک‌ترها، الگوی خواب مشابه‌تری به والدین دارند، با این حال، هنوز نکاتی هست که برای خواب آسوده خود و فرزندتان می‌توانید رعایت کنید. روش‌های زیر قوانینی برای خوابیدن راحت‌ترکودکان چهار تا شش سال و نیمه را به شما معرفی می‌كند.

تبلتش را بدزدید

اگر قرار بود خان‌های رستم هشت مرحله‌ای باشند، احتمالا خان هشتم گرفتن تبلت و لپ تاپ از دست بچه‌ها بود! به هر قیمتی كه شده است، یك ساعت قبل از خواب، بچه‌ها را از گوشی، تلویزیون، تبلت و هر چیزی كه از خودش نور مصنوعی ساطع می‌كند، دور كنید. این نور ترشح ملاتونین را، هورمونی كه باعث احساس خواب‌آلودگی‌ می‌شود، متوقف می‌كند و به مغز بچه‌ها پیغام بیدار باش می‌فرستد.

استفاده کودکان از تبلت

آهسته دور شوید

دراز كشیدن كنار بچه‌ها تا زمانی كه چشمشان بسته و خوابشان محكم شود، كاری است كه خیلی از والدین انجام می‌دهند. اما بهتر است با ورود بچه‌ها به سنین چهار تا شش سالگی این عادت ترك شود. نكته‌ی مهم این است كه یك دفعه‌ای این كار را انجام ندهید. اول كنار تختشان بنشینید تا خوابشان ببرد. بعد از چند شب، یك صندلی را دورتر از تختشان، مثلا گوشه‌ی اتاق بگذارید و روی آن بنشینید تا زمانی كه خوابشان ببرد. بعد از چند شب دیگر، صندلی را به كنار در منتقل كنید و در نهایت در اتاقشان را باز و آن‌ها را تنها بگذارید.

شب‌ادراری‌شان طبیعی است؟

خیلی از بچه‌ها شب‌ادراری دارند، چون كنترل مثانه برای بچه‌های مختلف در سنین متفاوتی اتفاق می‌افتد. به خاطر داشته باشید هر بار كه این اتفاق افتاد به هیچ‌وجه شلوغ‌كاری نكنید و باعث نشوید فرزندتان بترسد. از او بخواهید زمانی كه مشغول عوض كردن ملحفه‌اش هستید، لباس‌هایش را عوض كند. اگر این اتفاق باز هم افتاد از تشكچه‌ای با الیاف ضد آب برای او استفاده كنید.

شب اداراری در کودکان

داستان‌سرایی كنید

اصولا تخت‌خواب برای بعضی از بچه‌ها پیغام «لطفا وارد نشوید» را به همراه دارد، به عبارت دیگر شب كه می‌شود باید آن‌ها را كشان كشان به سمت تختشان برد! با این دسته از بچه‌ها بحث نكنید، تهدیدشان هم نكنید، در عوض كاری را انجام دهید كه چشمشان دنبال آن باشد و به عشق آن بخوابند. مثلا اگر فرزندتان عاشق «بن تن» است، چند دقیقه قبل از خاموش شدن چراغ را به تعریف یك داستان جالب از این شخصیت، كه خودتان ساخته‌اید، اختصاص دهید.

عكس‌برگردان‌ها معجزه می‌كنند

همیشه در آستین‌تان چند ترفند برای برگرداندن بچه‌های فراری از اتاق خودشان به تختشان را داشته باشید. اگر فرزند پنج، شش ساله‌تان هر شب رهسپار اتاق شما می‌شود بدون اینكه با قربان صدقه رفتن لوسش كنید یا او را بغل بگیرید خیلی آرام با او به اتاق بروید. تعدادی هم برچسب‌های فانتزی تهیه كنید، مثلا اگر دختر است عكس‌برگردان‌های انیمیشن «فروزن»، را تهیه كنید و قبل از خواب به او بدهید. با او شرط كنید كه اگر بی‌دلیل نیمه شب به اتاق شما بیاید، دفعه‌ی اول باید یكی از برچسب‌ها را بدهد و دفعه‌ی دوم دیگری را. اما اگر توی تختش بماند، می‌تواند فردا صبح برچسب تازه هدیه بگیرد. كارهایی شبیه این به بچه‌ها انگیزه‌ی بیشتری می‌دهد.
  

خواب کودک را تنظیم کنید

اجبار كردن را دور بیندازید

بعضی روزها بچه‌ها دوست دارند چرت بزنند و بعضی روزها هم نه. نكته‌ی مهم این است كه هیچ وقت او را مجبور به چرت زدن نكنید. در عوض زمانی را، مثلا بعد از ناهار، برای استراحت در نظر بگیرید، فضا را آرام و ساكت كنید و فرزندتان را داخل تختش بگذارید. با این كار حتی اگر قرار است او بازی كند این اتفاق داخل تختش می‌افتد. اگر هم خوابش برد كه چه بهتر، فقط بعد از یك ساعت بیدارش كنید تا برای شب، بد‌خواب نشود.

تعیین تكلیف كنید

پدر و مادرهای زیادی بعد از چهار و پنج سالگی، دیگر زمان مشخصی را برای خواب بچه‌ها تعیین نمی‌كنند چون فكر می‌كنند بچه‌ها به اندازه‌ی كافی بزرگ شده‌اند تكه زمان خوابشان را تنظیم كنند. با وجود اینكه بچه‌ها بزرگ به نظر می‌رسند اما به این معنی نیست كه به برنامه‌ی منظم و هدایت شما برای خوابیدن نیاز ندارند.