TimTim

سایت خبر خوان

غذاهای مفید برای هورمونهای زنانه کدامند؟

سه شنبه 22 مرداد 98 | 21:27 - niniSite.com - 16 -
غذاهای مفید برای هورمونهای زنانه کدامند؟

غذاهای مفید برای هورمونهای زنانه کدامند؟

2 ساعت پیش بازدید180
همه چیز زیر سر هورمونهاست. از خلق و خو گرفته تا سلامتی تن و روان.حتما شنیده اید که می‌گویند دست خودش نیست، هورمونهایش به هم ریخته.اما چه چیزی این هورمونها را به هم می‌ریزد؟ آیا با مواد غذایی مفید می توان عملکرد هورمونهای زنانه را تنظیم کرد؟ اما کدام مواد غذایی در تنظیم هورمونهای زنانه مفید هستند؟

رازیانه

رازیانه نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های زنانه دارد. رازیانه گیاه دارویی سرشار از فیتواستروژن است. رازیانه عادت ماهانه را تنظیم می‌کند و باعث جلوگیری از تحلیل مخاط رحم، پیشگیری از پیری زودرس، جلوگیری از یائسگی زودرس و پیری دستگاه تناسلی زنان می‌شود.

تاثیر رازیانه بر قائدگی زنان

بروکلی

استروژن بالا باعث یائسگی زودرس و اضافه وزن و چاقی می‌شود، اما سبزیجاتی مثل بروکلی، کلم و گل کلم استروژن زیادی بدن را از بین می‌برند و به این ترتیب با متعادل کردن میزان آن، ریسک ابتلا به سرطان سینه را کم می‌کنند.

بروکلی از سبزیجات مهم برای سلامت بدن و هورمون های زنانه

سویا

سویا سرشار از ایزوفلاون هاست. ایزوفلاون‌ها گرگرفتگی‌های زنان را بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی جدی کاهش می‌دهد. همچنین بعد از یائسگی، به دلیل کاهش سطح استروژن خون، بانوان در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ها ازجمله سرطان سینه و چاقی قرار می‌گیرند اما مصرف سویا می‌تواند به تنظیم هورمون کمک کند.

مصرف سویا برای بانوان و تاثیر آن بر هورمون های زنانه

نخود

شاید باورتان نشود اما مصرف نخود می‌تواند به کاهش ریسک افسردگی در زنان کمک کند. ویتامین‌های ب مانند ب۶ و فولات نقش مهمی در متابولیسم انتقال‌دهنده‌های عصبی ایجادکننده شادی مثل سروتونین و دوپامین دارند .بیش از نیمی از ب۶ و ۷۰ درصد از فولات در یک فنجان نخود وجود دارد که می‌تواند جلوی افسردگی را بگیرد.

نخود سرشار از مواد مفید برای هورمون های زنانه

آلبالو

آلبالو غنی از ترکیبات شیمایی فعال مثل ملاتونین، هورمون خواب طبیعی است. محققان معتقدند مصرف آب آلبالو باعث افزایش ملاتونین و در نتیجه باعث افزایش طول و کیفیت خواب در زنان می‌شود.

آلبالو از میوه های تابستانی موثر بر سلامت

گوشت مرغ

اگر می‌خواهید هورمونهای سیری خوب کار کنند بهتر است گوشت مرغ مصرف کنید. رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا باعث ترشح هورمون‌های سیری مثل لپتین می‌شوند و به بدن کمک می‌کند مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشد.

گوشت سینه مرغ

شکلات تلخ

بله درست است شکلات تلخ بخورید تا هورمونهایتان تنظیم شوند. تحقیقات نشان داده نوزادان متولد شده از مادرانی که در در بارداری روزانه شکلات می خوردند، بیشتر لبخند می‌زنند و می‌خندند و فعال ترند. شکلات تلخ، ترشح اندورفین را افزایشمی دهد و همچنین حاوی ماده ایی موسوم تریپتوفان است که از عناصر اساسی سرتونین است و محرک مواد شیمیایی مغز که احساساتی مثل هیجان و عشق و شادی را افزایش می دهد.

تاثیر شکلات تلخ بر سلامت

آووکادو

آووکادو حاوی ماده ایی به نام بتاسیتوسترول است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. همین ترکیبات در تنظیم هورمون استرس یعنی کورتیزول نیز نقش دارد.

آووکادو از میوه های موثر بر سلامت زنان
انار
‎‎محققان معتقدند انار داراری خواص‎ ‎ضدسرطانی‎‎، ‏‎‎ضدالتهابی‎ ‎و ‏آنتی اکسیدانی است که مانع بروز سلول های سرطانی در پوست، سینه و روده می‌شود. قوی ترین استروژن بدن ‏به نام استرودیول، نقش مهمی در پیدایش و گسترش سلول های سرطانی سینه دارد، بیشتر سرطان ها در مراحل ‏اولیه ی پیدایش وابسته به هورمون ها هستند‎.‎‎انار ترکیباتی دارد که در مقابل آنزیم های موجود در بدن زنان می ایستد و مانع تبدیل استروژن های ضعیف، موسوم به استرون، به نیرومندترین ماده‌ی فرایند متابولیک یعنی استرادیول ‏می‌شود.

انار میوه موثر بر سلامت هورمون های زنان

سیب

فیتواستروژن موجود در سیب به تنظیم استروژن کمک می‌کند. همچنین اگر سیب قرمز را روزانه چند دقیقه بو بکشید برای کاهش استرس و در نتیجه بهبود هورمون های زنانه موثر است.

سیب قرمز موثر بر کاهش استرس
‎‎
رژیم غذایی،هورمون