سایت خبر خوان تیم تیم

سه ماهه سوم بارداری، چه بخوریم؟

سه ماهه سوم بارداری، چه بخوریم؟

چهارشنبه 14 آذر 97 | 17:22 niniSite.com 4
سه ماهه سوم بارداری، چه بخوریم؟

سه ماهه سوم بارداری، چه بخوریم؟

2 روز پیش بازدید685

در سه ماهه سوم بارداری تنفس مادر باردار دچار مشکل می‌شود و تکرر ادرار همچنان ادامه دارد و خم شدن تقریبا غیرممکن است. این موارد به این دلیل است که در این دوره سرعت رشد جنین بالا می‌رود و در نتیجه ممکن است باعث خستگی شود. همه اینها اهمیت تغذیه در این سه ماهه منجر به زایمان را بیشتر می‌کند.

چه ویتامین هایی در سه ماهه سوم بارداری مهم است؟

در این دوران دریافت ویتامین‌هایی مانند ویتامین C،  ویتامین K و تیامین بسیار مهم است. در سه ماهه سوم بارداری باید 200 کالری اضافی به رژیم غذایی‌تان بیفزایید. در این دوران شاید با خودتان در مورد خوردن بعضی خوراکی‌ها به شک بیفتید مثلا خوردن بادمجان یا ماهی یا لبو.... اما یک مادر نیاز به مواد مغذی حیاتی در آخرین دوران بارداری دارد که این مواد همانطور که گفته شد شامل ویتامین‌ها و کلسیم، منیزیوم، امگا 3 و کولین است.

سه ماهه سوم بارداری پرتقال بخورید

ویتامین C از رشد سریع سلول‌های جنین محافظت کرده و این اطمینان را ایجاد می‌کند که سیستم ایمنی بدن شما به خوبی کار کرده و کمک می‌کند بدن شما آهن لازم را از منابع گیاهی تامین کند. زنانی که خون آنها ویتامین C پایینی دارد بیشتر در معرض پره اکلامپسی، فشار خون بالا، پروتئین در ادرار و احتباس مایعات قرار می‌گیرند.

راه حل: میوه‌ها و سبزی‌های رنگی و غنی از ویتامین C را به صورت 5 وعده در روز مصرف کنید. از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به فلفل قرمز، فلفل سبز، پرتقال، کیوی، بروکلی و گریپ فروت اشاره کرد.

مصرف لبنیات کم چرب، بله یا خیر!

کلسیم باعث تراکم معدنی استخوان شما شده و رشد طبیعی استخوانها، دندانها، عضلات و اعصاب نوزاد را تضمین می‌کند. همچنین برای پیشگیری از انقباض عضلانی، لخته شدن خون و تنظیم فشار خون مهم است. اگر مصرف شما کافی نیست بدن شما ممکن است کلسیم مورد نیاز را از خود شما گرفته و به جنین برساند. بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری مقدار کافی کلسیم ندارند و بنابراین مکمل اضافی باید مصرف شود.

راه حل: سعی کنید منابع مناسب کلسیم مانند محصولات لبنی کم چرب (ماست کم چرب، پنیر کم چرب) را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. همچنین می‌توانید از لوبیا، توفو، نخودفرنگی و ماهی قزل آلا را در رژیم غذاییتان داشته باشید.

منیزیوم با جنین چه می‌کند؟

منیزیوم یک ماده معدنی مهم برای سلامت استخوانهاست. علاوه بر این، به بدن شما کمک می‌کند پروتئین و انرژی لازم را داشته باشد و قند خون و فشار خون را تنظیم می‌کند و به عملکرد عضلانی و عصبی کمک می‌کند. این مکمل در دوران بارداری باعث کاهش بروز پره اکلامپسی و عقب ماندگی رشد داخل رحمی شده و می‌تواند برای زنان مبتلا به گرفتگی عضلانی نیز مفید باشد.

راه حل: از خوراکی‌های غنی از منیزیوم مانند آجیل، دانه‌ها، حبوبات، غلات سبوس دار با فیبر بالا و سبزیجات با برگهای سبز تیره در برنامه رژیم غذایی روزانه‌تان قرار دهید.

مصرف منیزیم در سه ماهه آخر بارداری 

اسید چرب امگا3، دو بار در هفته

اسید چرب امگا 3 در روغن ماهی در سه ماهه سوم بارداری و همچنین شیردهی بسیار مهم است و این اعتقاد وجود دارد که می‌تواند به رشد مغز جنین، سیستم عصبی مرکزی و چشم‌ها کمک کند. مکمل امگا3 به ویژه در صورتی که لبنیات کمی مصرف می‌کنید، می‌تواند در طول بارداری مزایای زیادی داشته باشد.

راه حل: بهتر است دو وعده در هفته را روغن ماهی را به شکل سالمون و ساردین مصرف کنید.

کولین در مکمل ها نیست!

کولین در رشد دیواره سلولهای جنین و پالسهای عصب و مغز تاثیر بسزایی دارد. مولتی ویتامین‌های معمولی اغلب کولین ندارند و به همین دلیل باید غذاهای حاوی این ماده را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

راه حل: غذاهای غنی از کولین شامل تخم مرغ، سالمون، لوبیا چینی، شیر کم چرب، مرغ، بوقلمون و گندم است.