TimTim

سایت خبر خوان

نقد فیلم پنهان (Hidden), شاهکاری دیگر از هانکه

دوشنبه 17 دی 97 | 13:35 - salamcinama.ir - 76

نقد فیلم پنهان, Hidden, شاهکاری دیگر از هانکه

علیرضا محقق دقیق
۲ روز پیش - ۲ دقیقه مطالعه
منبعصفحه اینستاگرام naghd_kadeh
امتیاز منتقد به فیلم :

نقد فیلم "پنهان" / Cache کارگردان: میشائیل هانکه بازیگران: دنیل اوتول، ژولیت بینوش، مائوریس بنیشو محصول سال 2005 جوایز: برنده نخل طلای بهترین کارگردانی از جشنواره کن 2005، نامزد نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن 2005

  

نقد فیلم "پنهان" / Cache

کارگردان: میشائیل هانکه

بازیگران: دنیل اوتول، ژولیت بینوش، مائوریس بنیشو

محصول سال 2005

جوایز: برنده نخل طلای بهترین کارگردانی از جشنواره کن 2005، نامزد نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن 2005

در ادامه ی معرفی و بررسی فیلمهای برجسته ی غیر انگلیسی زبان، آثار هانکه را بررسی خواهیم کرد. میشائیل هانکه کارگردان اتریشی متولد 1942 است که جزو مهم ترین کارگردانان زنده سینمای جهان به شمار می رود. اهمیت و شهرت هانکه در فیلمسازی، به لحاظ نمایش خشونت و تاثیرات مخرب آن در زندگی بشر است. تمامی آثار هانکه یا مستقیماً به خشونت می پردازد یا با خشونت پیوند خورده است. هانکه فیلمسازی را با فیلمهای کوچک و کم خرجی شروع کرد که حتی امروز، تماشای آن فیلمهای اولیه اش، بسیار قابل تحسین است. از همان ابتدای فیلمسازی، فیلمهای قوی و با کیفیت و تاثیر گذار هانکه، خبر از ظهور یک نابغه می داد و این چنین هم شد. پنهان به اعتقاد اکثر منتقدین، بهترین فیلم هانکه است. یکی دیگر از ویژگی های آثار هانکه، علاوه بر خشونت، ریتم آرام و دقت در جزئیات فیلم است. برای دیدن آثار هانکه باید حوصله به خرج دهید و به تمامی نکات ریز موجود در فیلم (از اشیای موجود در میزانسن ها گرفته تا دیالوگها و دیگر موارد) دقت کنید. هانکه مخاطبانش را به حوصله و دقت تشویق می کند. نماهای طولانی و بعضاً ساکن چند دقیقه ای، دیالوگ ها و سکانس های مکالمه طولانی، گاهی مونولوگ های طولانی و صحنه های خشونت غیر مترقبه از ویژگی های برجسته ی آثار هانکه است. پنهان داستان زندگی زن و شوهری به نام های ژرژ و آنه است. آنه در انتشارات کار می کند و کتاب و کتابخوانی بخش عمده ی زندگی اش را تشکیل می دهد. ژرژ مجری یکی از معروفترین برنامه های تلویزیونی فرانسه است. فیلم با نمایی از زاویه دوربینی آغاز می شود که در حال فیلمبرداری از بیرون یک خانه است. کم کم متوجه می شویم که این دوربین هر روز و بیست و چهار ساعته در حال فیلمبرداری از خانه ی ژرژ و آنه است و تقریباً تمامی حرکات روزانه ی آنها را ثبت می کند. فیلمی حاوی چند دقیقه فیلمبرداری این دوربین برای ژرژ و آنه فرستاده می شود و بدین طریق این زوج در جریان این موضوع مشکوک قرار می گیرند. کم کم نقاشی هایی به خانه آنها ارسال می شود که حاوی اشکال کودکانه است ولی در نقاشی های بعدی مضامینی خشونت آمیز در نقاشی ها دیده می شوند. نگرانی ژرژ و آنه آغاز می شود و این شروعی است برای به تکاپو افتادن آنها برای پیدا کردن تهدید کننده. ژرژ پس از بررسی های متعدد و سرنخ هایی که از فیلم های ارسالی به دست می آید، به یکی از دوستان و هم بازیان کودکی اش به نام "مجید" می رسد. اینکه آیا تهدید ها و فیلمبرداری ها کار مجید بوده یا نه، خیلی از نظر کارگردان مهم نیست. مهم بازگشت ژرژ به خاطرات کودکی و خیانتی است که در حق مجید کرده و اینکه آیا قادر خواهد بود گذشته را جبران کند یا خیر. محتوای فیلم، حول اعتراف و جبران اشتباهات گذشته می چرخد. در واقع در پایان فیلم متوجه می شویم که این خود ژرژ بوده که با گذشته ی تلخ و سیاهش زندگی خودش را تهدید کرده است. سکانس خودکشی مجید در مقابل چشمان ژرژ حرفهای بسیاری در خود نهفته دارد. این سکانس جزو سکانس های غیر منتظره و شوکه کننده ای است که در اغلب آثار هانکه شاهد چنین صحنه ای هستیم. نمای پایانی فیلم که پسر ژرژ و پسر مجید را در کنار هم و در حال آشنایی نشان می دهد، برداشت های فراوانی را به مخاطب منتقل می کند. اینکه تکرار اشتباهات پدران و مادران به فرزندان خود منتقل خواهد شد یا فرزندان آینده ی خود را بهتر خواهند ساخت و اشتباهات والدین را تکرار نخواهند کرد. هر یک از این دوحالت می تواند به وقوع بپیوندد. یا این نکته که خشونت از نسلی به نسل دیگر به ارث خواهد رسید یا نه. تمامی اتفاقاتی که در آینده ی انسان رخ می دهد به گذشته و کودکی وی مربوط می شود. پنهان را حتماً تماشا کنید.

 نقد: علیرضا محقق دقیق

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است
نقد فیلم پنهان (Hidden), شاهکاری دیگر از هانکه